Desatoro pre lepší život v menopauze

Menopauzy sa netreba báť. Patrí k životu a zďaleka nemusí byť taká nepríjemná, ako sa o nej niekedy tvrdí. Prinášame osvedčené desatoro, ktoré vám pomôže prejsť „cez prechod“ ľahšou chôdzou..
Mnoho žien si uvedomí klimaktérium na základe toho, že prestanú menštruovať a obvyklé problémy, ktoré sa spájajú s touto životnou etapou, sa im takmer úplne vyhnú. Alebo sa skôr ony vyhnú im. A pomáha im v tom dodržiavanie niektorých hlavných zásad.
1. Buďte aktívne
Pohyb je najúčinnejší elixír na zlepšenie nálady, energie i spánku. Pri pravidelnom cvičení sa do tela vyplavujú endorfíny, ktoré okamžite dokážu zdvihnúť náladu aj pri menopauze. Zároveň sa tak človek „obrní“ proti stresovým situáciám. Pri aeróbnom cvičení (napríklad chôdzi i behu) sa navyše zvyšuje prietok krvi a zlepšuje sa aj prísun kyslíka do mozgu. Hlavná je pritom pravidelnosť, pretože pozitíva sa cvičením vzájomne násobia. Venujte sa však aj ďalším činnostiam – kto je aktívny, nemyslí na svoje problémy a berie ich s oveľa väčším nadhľadom.
2. Zmeňte stravu
Strava dokáže významne zlepšiť náladu, preto je také dôležité zamerať sa na výber potravín. Vhodné je konzumovať potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny (tučné ryby), vitamín B12 a horčík (strukoviny, vajcia, sušené marhule, listová zelenina, orechy a semienka). Rozhodne stavte na ľahší jedálny lístok. Už aj preto, lebo telo s postupujúcim vekom čoraz horšie spaľuje a čo vám prešlo v dvadsiatich, teraz sa prejaví ukladaním tukových zásob. A ako vieme, priberať znamená starnúť!
3. Poraďte sa
Mnoho žien sa s prejavmi menopauzy bojí komukoľvek zveriť, dokonca nedokážu svoje pocity oznámiť ani najbližším. Pocity izolácie však veľmi ovplyvňujú náladu a sebavedomie. Pomôcť môže partner, rodina či kamarátky. Niekedy je dobré zahodiť hanbu a vyhľadať pomoc u odborníka. Gynekológ pomôže s fyzickými problémami, psychológ s tými na duši.
4. Nebojte sa liečiť
Lieky, ktoré minimalizujú negatívne prejavy hormonálnej nerovnováhy, sa súborne nazývajú hormonálna substitúcia – dokážu totiž nahradiť chýbajúce ženské hormóny. Navyše poskytujú aj ochranu pred niektorými typmi nádorového bujnenia. Štúdie preukázali, že najmä počas prvých piatich rokov po menopauze pozitívne účinky výrazne prevažujú nad negatívami.
5. Buďte pozitívne
Nikto nemá rád kyslé tváre a, naopak, úsmev a prívetivosť sa vám vždy vrátia. Dosiahnuť duševnú rovnováhu a pokoj pomôžu vo veľkej miere meditácie. Odstránia stres a utriedia vaše myšlienky i všetky vplyvy, ktoré majú na vás emócie. Je to jeden zo spôsobov, ako zo seba čo najrýchlejšie dostať negatívne pocity a prestať sa v nich „babrať“. >Nedávny výskum tiež potvrdil priaznivý vplyv aminokyseliny zvanej tryptofan (nachádza sa v rybách, orechoch, semenách a v strukovinách), ktorá podporuje vyplavenie „hormónu šťastia“ zvaného sérotonín.
6. Využite silu prírody
Prekonať niektoré prejavy klimaktéria pomáhajú aj rôzne liečivé byliny, ktoré obsahujú fytoestrogény. Ide o rastlinné hormóny, ktoré sú podobné ženským. Obsahuje ich sója, červená ďatelina, lucerna, vitex jahňací, angelika, šalvia, alchemilka a mnoho ďalších, ktoré si môžete aj samy nazbierať na čaj pri prospešnej prechádzke v prírode alebo kúpiť v lekárni napríklad aj v podobe doplnkov stravy.
7. Upokojte sa
Plynúce roky prinášajú poznanie, že nie je kam a prečo sa ponáhľať. Zastavte sa a popremýšľajte o veciach, ktoré vám v živote vyšli a ktoré vám robia radosť. Určite si na ne spomeniete, naozaj záleží len na uhle pohľadu. Dokonca aj malé úspechy môžu pomôcť obnoviť dôveru v samu seba a dobrý životný pocit.
8. Nádych – výdych
Účinnou technikou sú dychové cvičenia. Pohodlne sa posaďte, pri nádychu počítajte do sedem a pri výdychu do jedenásť. Budete veľmi prekvapená, ako ľahko získate kontrolu nad svojou náladou a ďalšími negatívnymi prejavmi menopauzy.
9. Urobte si poriadok v živote
Pre pokoj v duši je dobré rozmyslieť si, čo má na vás negatívny vplyv a pokúsiť sa to odstrániť. Spíšte si zoznam vecí, ktoré ste dlho odkladali, a postupne ich začnite riešiť. Úspech vždy povzbudí a pridá na spokojnosti a dôvere v budúcnosť. Nebojte sa tiež zveriť blízkemu človeku. Otvorene mu povedať, čím prechádzate, prečo ste precitlivená alebo podráždená. Majte sa rada a každý deň si urobte nejakú radosť – kúpte si niečo pekné, zájdite na kávu s kamarátkou, navštívte zaujímavé miesto, pozrite si dobrý film a podobne. Tak ovplyvníte vašu náladu a pozitívne myslenie aj z dlhodobého hľadiska.
10. Zabudnite na alkohol
Alkohol môže síce dočasne zdvihnúť náladu a zmierniť úzkosť, ale v dlhodobom horizonte patrí medzi najčastejšie spúšťače úzkosti a depresií. Je lepšie sa mu vyhnúť už aj preto, lebo urýchľuje starnutie (najmä v kombinácii s fajčením) a privoláva mnoho nebezpečných chorôb.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia