Veľké prsia v menopauze: Čo robiť proti bolesti

Za veľkosťou pŕs stojí hormóny, takže neprekvapí, že ju môže zmeniť tiež menopauza. Napriek tomu je zväčšenie prsníkov problémom, o ktorom sa tak často nehovorí, hoci sa týka až jednej pätiny žien.
Mnoho z nich počas života túžili po väčších vnadách, ale keď sa potom v prechode dočkajú, rady by sa zase vrátili k pôvodnému stavu. Problémom totiž nie je len veľkosť, ale aj vzhľad a najmä bolestivosť.
Žľazu nahrádza tuk a väzivo
Pri menopauze dochádza k poklesu hladiny ženských hormónov estrogénov a prsia prechádzajú procesom nazývaným involúcia. Dochádza k strate funkcie prsnej žľazy, ktorá je určená na produkciu mlieka, a tá ustupuje v prospech tuku.
Na druhú stranu tkanivo pŕs obsahuje menej vody ako predtým a nahrádza ju väzivo, takže strácajú pružnosť a bývajú ochabnutá a ovisnuté. To je samozrejme spôsobené aj predchádzajúcimi zmenami, ako je tehotenstvo a dojčenie, ale pri zväčšení v menopauze sa zmena tvaru i vzhľadu prejaví ešte výraznejšie.
Menopauza ako spúšťač zmien
Ku zväčšovanie pŕs dochádza predovšetkým vtedy, keď ženy začnú priberať na váhe. Tento jav je síce takisto prirodzený, ale nie zákonitý - priberaniu sa dá brániť rozumnú zmenou životného štýlu, zahŕňajúce zdravý jedálniček, a pravidelnú pohybovú aktivitu.
Lenže práve bolestivosť často bránia v cvičení, takže sa ocitáme v začarovanom kruhu. Veľká a ťažká prsia pritom navyše dosť často môžu za chronickú bolesť chrbta, šije a ramien a negatívne ovplyvňovať zásobovanie organizmu kyslíkom kvôli sťaženému dýchaniu.
Tento prsný tuk je extrémne odolný voči diétam a cvičenia. Ako sa teda prsia výrazne zväčší, je veľmi ťažké sa ich zbaviť. Ženské prsia majú veľmi slabú podpornú svalové tkanivo. V podstate tak neexistuje spôsob, ako ich cvičením spevniť a sformovať.
"Ak u ženy dochádza k akejkoľvek zmene, nad ktorú stráca kontrolu a ktorá je v rozpore s predstavou dokonalého tela, negatívne sa to odráža aj na jej sebavedomiu. Nízke sebavedomie v období menopauzy nie je u žien nič výnimočné," pripomína doktorka Natasha Bijlaniová, ktorá pôsobí ako psychiatrička v londýnskej nemocnici Priory.
Hormóny možno v menopauze nahradiť
V dôsledku zmien v prsnej tkanív sa zároveň zvyšuje pravdepodobnosť ochorenia - od cýst až po rakovinu. Vedecké štúdie naznačujú, že ak je v správny čas nasadená správna hormonálna terapia, toto riziko sa znižuje. Navyše prípravky hormonálnej substitúcie zmierňujú ďalšie známe nepríjemné prejavy menopauzy, ako sú návaly, zmeny nálad, precitlivenosť, poruchy spánku a depresie.
Prečo v klimaktériu zmeniť jedálniček?
Okrem umelých hormónov môžu pomôcť aj fytoestrogény z rastlín. Známych je cez 300 druhov rastlín, ktoré ich obsahujú. K najznámejším patrí izoflavóny, lignany, kumestany a stilbény. Nájdeme je predovšetkým v sóji, červenej ďateline, lucerne, ľanovom semienku alebo v šupkách hrozna červené vínnej révy.
Malé množstvá týchto účinných látok obsahujú takmer všetky druhy ovocia a zeleniny z bežnej stravy.
Čím viac zeleniny a ovocia teda zaradíte na jedálniček, tým lepšie zabojujete nielen proti priberaniu, ale aj proti ďalším negatívnym prejavom klimaktéria. Fytoestrogény tiež majú komplexné ochrannú funkciu: napríklad tiež znižujú riziko rakoviny, chráni pred cievnymi chorobami a majú vplyv na hladinu cholesterolu. V koncentrovanej forme sú dostupné v rade potravinových doplnkov.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia