Chudnutie v menopauze nemusí byť ťažké

Že sa v menopauze priberá? Podľa mnohých štúdií telo nahrádza svalovú hmotu tukom už od tridsiateho roku života. Tento proces sa potom v klimaktériu ešte zintenzívni.

Menopauza znamená nielen pokles estrogénov, ale celej ženskej hormonálnej výbavy. V súvislosti s poklesom hladiny hormónov dochádza k redukcii svalovej hmoty, čo často vedie k zvyšovaniu hmotnosti.
Prečo v menopauze ubúdajú svaly?
Ako telo starne, stráca svalovú hmotu, čo spomaľuje činnosť metabolizmu. „Tuk totiž spotrebuje menej energie než svaly a menšie množstvo svalovej hmoty vedie k zníženiu rýchlosti metabolizmu,“ vysvetľuje odborník na poruchy príjmu potravy Stefano Erzegovesi z kliniky San Raffaele v talianskom Miláne.
Potrebujete prispôsobiť stravu a prijať menej kalórií. Toto pravidlo však všeobecne veľa ľudí nerešpektuje. K tomu prispieva skutočnosť, že s pribúdajúcim vekom sú ľudia menej aktívni. Menej sa pohybujú, a tým sa zrýchľuje strata svalovej hmoty. Nespotrebované kalórie sa potom ukladajú vo forme tuku.
Znížte hmotnosť pred prechodom
Veľký problém môže nastať v menopauze u žien, ktoré mnohokrát držali diétu a prešli mnohými cyklami tzv. jojo efektu. Ak žena v šesťdesiatke váži 70 kilogramov, ale kedysi vážila napríklad 90, bude teraz potrebovať menej kalórií ako tá, ktorá je rovnako stará, ale nikdy nemala nadváhu.
Kľúčom sú hormóny
Znižovanie hmotnosti núti telo myslieť si, že umiera od hladu. Snaží sa udržať si energiu v podobe kalórií a prechádza do pohotovostného režimu. Aj pri rovnakom príjme kalórií potom taká žena priberá rýchlejšie, a dokonca aj pri znížení príjmu energie nechudne.
Zachovanie svalovej hmoty môže prispieť k urýchleniu činnosti metabolizmu alebo aspoň k čiastočnej kompenzácii jeho spomaľovania.
„Vhodná je fyzická aktivita, ale je nutné brať zreteľ na to, že kostrový aparát je krehkejší. Preto odporúčame aktivitu s nízkou záťažou,“ radí odborník na príjem potravy z Milána. Úbytok ženských hormónov, ktorý priberaniu nahráva, možno nahradiť správnou liečbou, keď odborník vyberie „na mieru vhodnú“ hormonálnu substitúciu či už v podobe tabletiek, náplastí, gélov alebo krémov. Bezo zmeny režimu sa však pravdepodobne nezaobídete.
Nahradenie hormónov z rastlín
Podľa odborníka je vhodné jesť viac bielkovín, ale pritom nie kalórií, čo tiež pomáha udržať svalovú hmotu. Živočíšne proteíny treba z väčšej časti, a to najmenej z 50 percent, nahrádzať rastlinnými. Vysoký obsah bielkovín v strave poškodzuje organizmus (zaťažuje obličky a cievy). A vo vyššom veku ešte viac.
Rastlinné proteíny majú ešte jednu výhodu: v mnohých prípadoch pochádzajú z rastlín, ktoré obsahujú i fytohormóny. To je najmä prípad sóje vo forme sójového mäsa.
Dobre sa osvedčili aj ďalšie strukoviny, najmä fazuľa, a okrem nej aj orechy a semená, ako je potrebné ľanové semienko a sezam. Vhodné je tiež želé, žitné výrobky aj pivo. Fytohormóny sa našli aj v ríbezliach a inom drobnom ovocí a tiež v šupkách červeného hroznového vína. Siahnuť môžete aj po jogurtoch, morských a sladkovodných tučnejších rybách a, samozrejme, najmä po zelenej zelenine.
Buďte aktívne aj počas menopauzy
Človek je viac než len jeho telo. Pre zdravie a dobrú kondíciu vrátane správnej hmotnosti je dôležitá i duševná stránka. „Zásadné je pestovať a udržiavať dobré medziľudské vzťahy, ktoré môžeme považovať za akúsi potravu pre dušu i telo. Ak máme okolo seba dobrú sociálnu sieť, viac sa pohybujeme, menej jeme, a predovšetkým si udržiavame výkonnejší mozog aj svaly,“ hovorí doktor Erzegovesi z Milána.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia