Menopauza: Ako úspešne bojovať s vekom

Jediná spravodlivosť na svete spočíva v tom, že nikto nemladne. Mlado však môžete skúsiť aspoň vyzerať! S mladistvým vzhľadom i duchom úzko súvisí životný štýl, a najmä jedálny lístok. Nechajte si poradiť od významnej britskej nutričnej terapeutky Cassandry Barnsovej.
V akomkoľvek veku prispieva k duševnej rovnováhe dostatok horčíka, ktorý nám pomáha lepšie sa vyrovnávať so stresom. Tento prvok tiež upravuje hormonálnu hladinu v menopauze a zabraňuje miernym formám nespavosti. To v praxi znamená veľa zeleniny, hlavne listovej, ako sú špenát, kapusta alebo kel. Cibuľa a cesnak sú zase prirodzenými posilňovačmi imunity a pomáhajú bojovať telu s nežiaducimi zápalovými procesmi.
Myslite na srdce
Pri nástupe menopauzy by mala byť hlavnou starosťou ženy okolo päťdesiatky starostlivosť o kardiovaskulárny systém. Najlepšou cestou, ktorá zároveň pomáha aj pri udržaní peknej postavy a duševného pokoja, sú prechádzky, joga a pravidelné cvičenie.
V tomto veku sa tiež často zhoršuje zrak, čo zapríčiňuje aj častá práca na počítači. Naše oči preto uvítajú prísun luteínu, ktorý obsahuje hlavne listová zelenina, brokolica, tekvica a vaječný žĺtok. Zrelá pleť zase ocení prirodzený „doping“ v podobe prírodného karoténu a citrusových plodov.
Aj tuky sú potrebné!
Okolo šesťdesiatky sa objavujú problémy s kĺbmi a pohybovým aparátom aj u žien, ktoré sa až doteraz cítili po tejto stránke zdravé. Do jedálneho lístka preto zaraďte potraviny s vysokým obsahom vápnika, napríklad kyslé mliečne výrobky, listovú zeleninu, orechy a semená. Celkovú pohybovú kondíciu dobre udržuje aj pravidelné cvičenie zamerané na pretiahnutie, spevnenie svalov, pravidelná chôdza a zdravotné formy jogy.
Nezabudnite ani na mäso. Ešte viac než doteraz by sa mali v jedálnom lístku šesťdesiatničiek objavovať ryby s obsahom omega-3 a 6 mastných kyselín, ktoré posilňujú zrak, srdce i mozgovú činnosť a tiež sú dobré pre pleť. V staršom veku hrá dôležitú úlohu aj vitamín B12, ktorý potrebuje mozog aj nervový a kardiovaskulárny systém. Zároveň podporuje tvorbu červených krviniek. Jeho najlepším prirodzeným zdrojom sú tučné ryby a kvalitné červené mäso.
Cvičte aj mozog
Aj pri najlepšom stravovaní a dostatku pohybu sa po sedemdesiatke neubránime ochabovaniu kostry a svalovej hmoty. Tým skôr sa nevzdávajte pohybu, pochopiteľne, takého, ktorý je adekvátny zdravotným možnostiam. Vyskúšať môžete aj kurkumu, na ktorú stavia čínska a ajurvédska medicína.
V jedálnom lístku nezabúdajte na tučné ryby. Prostredníctvom lúštenia hlavolamov a krížoviek, ale aj čítaním a návštevou rôznych kurzov si trénujte pamäť. Mozgovú činnosť posilní tiež ginkgo biloba, ktoré považuje východné liečiteľstvo za dokonalú zbraň proti opotrebovaniu mozgových buniek.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia