Mlieko po štyridsiatke? Rozhodne áno!

Každá slovenská žena nad 45 rokov má rizikový faktor pre vznik vážnej choroby kostí. Je ním pokles produkcie estrogénu po menopauze, ktorý osteoporóze nahráva.
A každá druhá žena na Slovensku si toto riziko prepuknutia osteoporózy po menopauze ešte ďalej zvyšuje inými nebezpečnými faktormi. Predovšetkým ide o nedostatočnú konzumáciu potravín bohatých na vápnik a vitamín D, nedostatok pohybu, fajčenie a konzumáciu alkoholu. Spoznávate v niektorom z nich svoje zvyky? Potom je najvyšší čas zmeniť to.
Rozhoduje životný štýl po menopauze
Pravdepodobnosť ochorenia na osteoporózu, čiže rednutie kostí, sa zvyšuje s pribúdajúcim vekom a svoju úlohu tu zohrávajú genetické predispozície. Jedným z najúčinnejších opatrení je v menopauze doplnenie estrogénov do organizmu pomocou hormonálnej substitučnej liečby alebo účinných prírodných preparátov s fytohormónmi. Na prevenciu sú však dôležité aj vonkajšie vplyvy – životný štýl a stravovanie –, ktoré významne ovplyvňujú nástup a rozvoj choroby.
Pri osteoporóze dochádza k degeneratívnym zmenám kostí a ich zvýšenej lámavosti. Typické sú komplikácie vyskytujúce sa v oblasti krčka stehennej kosti a tiež sa zvyšuje opotrebovanosť medzistavcových platničiek, ktorej typickým prejavom je takzvaný guľatý chrbát.
Keď v menopauze chýbajú hormóny
Osteoporóza sa prezýva „tichý zlodej kostí“ a má za následok stratu pevnosti a pružnosti kostných tkanív. „Počiatočné príznaky ochorenia môžu byť úplne nevinné, najčastejšie sa prejavujú ako tupé, neurčité bolesti chrbta. Mnoho ľudí si ich však nespája práve s osteoporózou. Diagnóza preto prichádza až v pokročilejšom štádiu ochorenia, keď sa už kosti ľahko lámu,“ vysvetľuje prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., dr. h. c., predseda Spoločnosti pre metabolické ochorenia skeletu.
Pre zdravie kostí je kľúčová ich výživa, na prvom mieste dostatočný prísun vápnika. Jeho prirodzeným a najdostupnejším zdrojom sú mliečne výrobky. Podľa aktuálneho prieskumu však len 40 % žien nad 45 rokov konzumuje mliečne výrobky v dostatočnej miere.
Mlieko je dôležité
Niektoré ženy úplne vyradili mliečne výrobky zo svojho jedálneho lístka alebo ich výrazne obmedzili. Ako dôvody, prečo tak robia, tieto ženy uvádzajú diétne obmedzenia, alergiu na laktózu alebo fakt, že im jednoducho nechutia.
Vápnik sa vo zvýšenej miere nachádza napríklad v rybách, niektorých druhoch zeleniny, semienkach alebo v maku. Tieto potraviny sa odporúča konzumovať najmä v menopauze.
Okrem zásadného vplyvu vápnika však telo pre zdravie kostí potrebuje tiež vitamín D, ktorý sa postará o jeho správne využitie. Ten získavame prirodzene zo slnka.
Problém však býva v tom, že kvôli používaniu opaľovacích prípravkov s vysokým faktorom a stále kratšiemu pobytu na čerstvom vzduchu často nedávame telu šancu, aby si potrebnú dávku vyrobilo.
Kedy ešte stačí prevencia a kedy už treba kosti liečiť?
„Genetiku ani vek neoklamete, preto je potrebné zamerať sa pri prevencii na vonkajšie vplyvy. Tými sú vhodná strava, dostatočný pohyb a obmedzenie toxických látok, ako sú cigarety, alkohol či nadmerné užívanie liekov,“ hovorí profesor Palička.
Pokiaľ má žena v menopauze podozrenie, že s jej kosťami nie je niečo v poriadku, mala by vyhľadať lekára, dať sa vyšetriť a následne sa poradiť o vhodnej liečbe. Prejavmi môžu byť napríklad faktory, ako sú zlomeniny stehennej kosti v krčku, zníženie telesnej výšky o viac ako tri centimetre, nadmerné pitie alkoholu v dávke dva a viac pohárov vína za deň alebo dvoch a viac pív, nadmerné fajčenie cigariet (viac ako 20 denne), zároveň tiež skorý prechod, a teda koniec reprodukčného veku pred 45. rokom.
Pre doplnenie vápnika a ďalších pre kosti dôležitých látok možno využiť aj voľnopredajné lieky na prevenciu osteoporózy. Pre ľudí, ktorí sú intolerantní voči mliečnej bielkovine, sú dostupné i prípravky bez laktózy.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia