Najjednoduchší liek na ťažkosti pri menopauze: Máte ho vo svojich rukách

Ste v období menopauzy a kilá idú hore? To je, ako už vieme, svojím spôsobom prirodzené. Dôvodom je predovšetkým hormonálna zmena, ktorá v tele ženy nastane. Zabrániť sa jej nedá, rovnako tak ako sa nedá úplne zabrániť niektorým symptómom spojeným s týmto obdobím.

Čo pri menopauze naozaj uľaví?
Príznaky však môžete značne zmierniť, aby ste boli schopné žiť svoj život aj počas prechodu tak, ako ste boli zvyknuté. Riešenie je geniálne jednoduché: pravidelný pohyb. Ktoré cvičenia však najúčinnejšie bojujú s priberaním? Nebojte sa, drieť na strojoch v posilňovni vôbec nie je nutné.
Americká štúdia, ktorá skúmala 3 500 žien prechádzajúcich menopauzou, zistila, že ženy, ktoré aspoň trikrát týždenne polhodinu športujú, majú menšie riziko, že sa u nich objavia známe nepríjemné ťažkosti, ako sú depresie, návaly tepla alebo nespavosť.

Aby ste po prechode nenabrali
Pravidelné cvičenie navyše odbúrava nielen zlú náladu alebo napríklad problémy so spánkom, ale spaľuje aj tuky. Preto odporúčame cvičiť!
Úľavu podľa spomínaného amerického výskumu pocítila takmer tretina športujúcich žien v porovnaní s tými, ktoré sa hýbali menej alebo vôbec nie. Ženy vykonávali najčastejšie aktivity, ako je džoging, plávanie alebo jazda na bicykli, takže vlastne nenáročné a bežné aktivity, ktoré sú dostupné pre každého – čiže aj pre každú z vás!
K ďalším vhodným aktivitám patrí napríklad rýchla chôdza, ľahký beh, chôdza s nordickými palicami (precvičí účinne celé telo, a preto je efektívnejšia ako „obyčajná“ chôdza), ale napríklad aj tanec!

Ako v menopauze cvičiť?
Nedá sa presne určiť, koľko kilometrov na akú záťaž a akou rýchlosťou by ste mali ubehnúť alebo prejsť. Každá sme predsa iná. Niekoľko zásad sa však oplatí dodržať: pohyb by ste mali vykonávať minimálne tridsať minút v kuse, a to aspoň trikrát týždenne. Tepová frekvencia by sa mala zvýšiť, ale nie tak, aby ste sotva chytali dych.
Hlavne si vyberte aktivitu, ktorá vám bude najviac sedieť, a predovšetkým takú, ktorá vás bude baviť. A aby to nebola nuda, skúste aktivity kombinovať.

Prečo je ešte dobré športovať?

Dôvodom procesov, ktoré sa dejú v ženskom tele a ovplyvňujú aj náladu a pocity, ktoré žena prežíva, je predovšetkým zníženie ženského hormónu estrogénu v období menopauzy. Ženám tiež chýbajú látky, ako je sérotonín a dopamín, čo sú látky ovplyvňujúce náladu a spánok. Preto sa ako doplnenie látok pre dobrú náladu odporúča aj šport.
Po fyzickej aktivite sa totiž uvoľňujú ďalšie tzv. hormóny šťastia – endorfíny –, a vy sa tak budete cítiť dobre. Je dokázané, že dlhodobejšie športujúci ľudia sú veselší a menej trpia depresiami.

Ako ovplyvniť náladu v klimaktériu?
Pre ženy, ktoré prežívajú toto náročnejšie životné obdobie, je šport ideálnym spôsobom, ako si oddýchnuť, urobiť niečo pre svoje telo, zabrániť naberaniu tuku a udržať si svalovú hmotu, ktorá je príznakom mladosti. Cvičenie je však zároveň cestou, ako si zaistiť dobrú náladu.
Vďaka pravidelnému cvičeniu zmiznú aj problémy so spánkom, depresia, ženy dokážu lepšie zvládať stresové situácie. A v neposlednom rade je cvičenie dobrou prevenciou pred rôznymi chorobami.

Hormonálna terapia po prechode
Cvičenie síce ženám pomáha a negatívne symptómy menopauzy znižuje, ale niekedy sa nedá spoliehať len naň. Niektoré ženy majú príznaky silnejšie, či už ide o nespavosť, depresie, zmeny nálad, alebo napríklad o silné návaly horúčavy.
Po porade s lekárom je potom namieste zvážiť hormonálnu terapiu. Okrem užívania klasických tabliet perorálnej terapie je ďalšou alternatívou lokálna hormonálna liečba v podobe mastí a čapíkov. Ako už napovedá názov, lokálna hormonálna terapia pôsobí predovšetkým na mieste a nezasahuje toľko do celého organizmu. Tiež pomáha odstraňovať napríklad nepriaznivé účinky tzv. urogenitálnej atrofie, ktorá sa prejavuje pálením, svrbením, výtokom, zníženým zvlhčením a bolesťou pri pohlavnom styku, a môže viesť aj k prejavom inkontinencie. Keď k účinkom liečby pridáte ešte pohyb pre lepšiu psychickú pohodu, máte vyhrané.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia