Nedajte sa ovládať: Ako zamedziť výkyvom nálad v menopauze

To, akú máme náladu, významne ovplyvňujú deje v našom tele. Nie div, že taká veľká zmena, ktorou bezpochyby menopauza je, zmení našu náladu. A to nielen v jednej určitej chvíli, ale aj dlhodobo.
Okrem fyzických zmien a ťažkostí, akými sú návaly tepla a potenie, búšenie srdca, bolesti hlavy, alebo dokonca závraty, sprevádzajú menopauzu často aj psychické zmeny.
Keď chýba estrogén

Dôvodom je ženský hormón estrogén, ktorý v mozgu blokuje odbúravanie sérotonínu. O tom sa síce hovorí ako o hormóne šťastia, ale ak je ho priveľa, spôsobuje precitlivenosť. Keď teda u ženy dôjde k poklesu hladiny estrogénu, do tela sa dostáva veľké množstvo sérotonínu a výsledkom sú výkyvy nálad.
Zároveň dochádza k zmenám aj v nadobličkách, čo zvyšuje precitlivenosť na stresové hormóny. To potom podporuje sklon k prejavom úzkosti a záchvatom paniky.
Menopauza sa tak prejavuje aj psychickými problémami v podobe nervozity, nespavosti, plačlivosti, depresie alebo náladovosti. Tie ženu mnohokrát ovládajú tak, že sa sama nespoznáva a potom sa cíti o to nešťastnejšia.
Menopauza je ťažké obdobie

Nie náhodou sa toto obdobie považuje za jedno z najťažších v živote ženy. Zmeny nálad majú totiž dosť často negatívny vplyv aj na všetky vzťahy, tak pracovné, ako aj osobné.
Niekoľko vedeckých štúdií tiež preukázalo, že hormonálna nerovnováha dokáže vyvolať aj dlhodobé psychické zmeny. V prvom rade je to celkové negatívne myslenie, ktoré veľmi ovplyvňuje sebavedomie.
Ženy si často prestávajú veriť a začnú vnímať iba svoje slabé stránky a vlastné zlyhania. K tomu pristupujú aj obavy z blížiaceho sa starnutia, umocnené pocitom „prázdneho hniezda“. Deti zvyčajne zhruba v tom čase odchádzajú z domu a ženy sa začínajú cítiť „zbytočné“.

Čo pomôže zmierniť prejavy menopauzy?

Zdá sa, že v takejto situácii sú najlepším riešením antidepresíva. Môže ju však zachrániť aj hormonálna substitúcia (substitúcia = náhrada), keď sa v organizme doplnia ubúdajúce prirodzené ženské hormóny.
Nemusí ísť o umelé hormóny, veľkým pomocníkom sa môžu stať aj prírodné rastlinné hormóny – fytoestrogény. Aj tie je možné kúpiť v lekárni ako účinné doplnky stravy, zároveň sa však dajú konzumovať priamo v potravinách, ktoré sa vyznačujú ich prirodzene vysokým obsahom.

Patrí k nim predovšetkým sója a všeobecne ďalšie strukoviny, ako je cícer, šošovica a fazuľa. Nájdeme ich aj v jahodách, ríbezliach a inom drobnom ovocí, vo väčšine druhov zeleniny a tiež v ľanovom semienku, sezamu,  celých zrnách a orechoch.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia