Potraviny proti starnutiu: Čo jesť v menopauze?

Tvár je prvé, čo ukazujeme svetu. Ak chceme, aby pôsobila mlado a sviežo aj po menopauze, okrem krémov a ďalších kozmetických prípravkov jej musíme dopriať správnu výživu.
Starnutie je proces, ktorý nemožno zastaviť, ale dá sa spomaliť. Viac ako vonkajšia starostlivosť ovplyvňuje stav pokožky vnútorná rovnováha organizmu. Na tú majú z veľkej časti vplyv hormóny, ktorých po prechode rapídne ubúda.
Okrem pôsobenia hormonálnej substitúcie alebo užívania fytohormónov z rastlín je preto v menopauze nutné dbať na plnohodnotnú, pestrú a vyváženú stravu s dostatočným množstvom ovocia a zeleniny, ktoré organizmu dodajú potrebné živiny.
Antiaging efekt je však pri niektorých potravinách väčší, preto ich skúste zaraďovať do jedálneho lístka čo najčastejšie. Zvlášť dobre vám urobia vtedy, ak nimi nahradíte spracované mäsá, výrobky z bielej múky a potraviny s vysokým obsahom cukru. A ak jedlo ešte zapijete zeleným čajom, bude to úplne skvelé.
Čučoriedky
Antioxidanty nachádzajúce sa v ovocí pôsobia ako prírodný elixír mladosti, pretože zvyšujú tvorbu kolagénu, ktorý pôsobí proti starnutiu. Obsahujú významné množstvo karoténu, ktorý chráni imunitný systém a bunky pred voľnými radikálmi. Priaznivo pôsobia pri liečbe cievnych problémov, ktoré sú časté práve v menopauze, pretože sa už nedá spoliehať na ochrannú funkciu estrogénu.
Orechy a semienka
Vďaka obsahu priaznivých tukov zlepšujú pružnosť kože. Ideálne sú mandle, ktoré sú bohaté na flavonoidy (čo sú ďalšie z prospešných antioxidantov), stopové prvky – vápnik, draslík, železo, fosfor – i na vitamíny skupiny B. Ľanové semienka nielenže znižujú hladinu cholesterolu, krvného cukru aj krvný tlak, ale tiež zlepšujú hydratáciu a jemnosť pokožky. Tekvicové semienka zase chránia pred škodlivými účinkami ultrafialového žiarenia, potláčajú voľné radikály, a tým zabraňujú tvorbe vrások.
Paradajky
Paradajky sú známe svojím vysokým obsahom lykopénu, ktorý pomáha produkovať kolagén a elastín, čo prospieva pružnosti a pevnosti pokožky. Účinok lykopénu sa ešte zvyšuje tepelnou úpravou, takže sú ideálne do každého jedla!
Červená repa
Dodáva pružnosť a lesk pleti, vlasom a nechtom. Prirodzený obsah kyseliny hyalurónovej napomáha omladzovať bunkové steny a prispieva k udržaniu zdravej chrupavky v kĺboch, čo sa hodí prave v menopauze. Repa pôsobí zároveň antioxidačne. Ďalej čistí krv, bráni kôrnateniu tepien a podporuje činnosť pečene aj krvotvorbu. Telu výrazne prospieva tiež vysoký obsah vlákniny.
Konopný olej
Má zo všetkých olejov vôbec najvyšší obsah esenciálnych mastných kyselín a tiež najlepší pomer omega-3 a omega-6 mastných kyselín. Okrem toho poskytuje množstvo vitamínov a minerálov. Vnútorné užívanie má antibakteriálne a regeneračné účinky, spomaľuje starnutie a podporuje trávenie.
Brokolica
Brokolica je zásobárňou esenciálnych aminokyselín a ďalších látok, ktoré zachytávajú voľné radikály, a tým zabraňujú predčasnému starnutiu, udržujú mladistvý vzhľad aj po prechode a preventívne pôsobia proti civilizačným chorobám vrátane rakoviny.
Quinoa
Nachádza sa v nej mimoriadne veľa železa, ktoré často v organizme chýba. To sa prejavuje predovšetkým celkovou únavou a vyčerpaním. Pokožka sa vysušuje, bledne, navyše slabnú vlasy aj nechty, čo vedie celkovo k staršiemu vzhľadu. Preto je po menopauze dôležité dopĺňať najmä železo.
Ovsené vločky
Sú nielen plné železa a ďalších dôležitých minerálov, ale aj vitamínov, ktoré zabraňujú tvorbe vrások a starnutiu kože a zlepšujú kvalitu nechtov. Navyše navodzujú pocit sýtosti, pretože sacharidy, ktoré sa v nich nachádzajú, sa vstrebávajú a trávia pomaly, takže tlmia pocit hladu.
Kokosová voda
Ide o najbohatší zdroj cytokínov, ktoré pôsobia proti starnutiu buniek a tkanív. Mladému kokosu sa hovorí prírodný izotonický nápoj. Jeden priemerný kus obsahuje 20 % dennej dávky vápnika, veľké množstvo proteínov, vitamínu C a tzv. elektrolyty, ktoré dokážu hydratovať telo lepšie ako čistá voda.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia