Zimná riziká menopauzy. Ako sa pred nimi chrániť?

Zima, mráz, ľad – a z obyčajnej cesty k autobusu sa stane poriadna šmýkačka. Aj keď sa to nezdá, zvlášť nebezpečná je pre ženy.
Ženy majú totiž všeobecne sklon k nižšej hustote kostí, obzvlášť tie drobné, krehké a štíhle, a to v akomkoľvek veku. Napríklad známej českej moderátorke Lejle Abbasovej lekári diagnostikovali osteoporózu už v tridsiatich rokoch. Chorobu jej zistili pri úraze kolena, ktorý utrpela pri páde na lyžiach. Výrazne rizikové obdobie však nastáva po menopauze.

Jednou z najčastejších príčin ubúdania kostnej hmoty a vzniku osteoporózy je pokles ženských hormónov estrogénov v klimaktériu po utlmení funkcie vaječníkov. Ženy tak môžu stratiť až pätinu celkovej kostnej hmoty už päť rokov po menopauze. Nie div, že touto chorobou zvanou „zlodej kostí“ trpia ženy až 3× častejšie ako muži.
Vplyv nedostatku hormónov
Každý rok v zime sú potom ortopedické ordinácie plné žien s typickým prejavom osteoporózy – so zlomeninou zápästia. Nezabudnite, že keď už padáte, nastavovať ruky ničomu nezabráni. V tom chaose si síce človek veľmi vyberať nemôže, ale ak to ide, radšej „padnite na zadok“.

Nebezpečné rednutie kostí sa začína nenápadne a spočiatku sa prejavuje takmer nulovými signálmi. Najčastejšie dá o sebe vedieť bolesťou v chrbte, ktorej málokto venuje patričnú pozornosť. Lenže potom sa to začne. Približne každých tridsať minút utrpí jeden jeden Slovák úraz spôsobený rednutím kostí – osteoporózou. Ročne potom utrpí zlomeninu krčka stehennej kosti 21-tisíc ľudí.

V SR sa pritom lieči len  menej ako desať percent zo všetkých nemoných, ktorí trpia osteoporózou.

Ako vrátiť kostiam silu aj po prechode

Čo môžeme urobiť, aby nás devastujúce zlomeniny toľko neohrozovali? Počas kľúčových piatich rokov po menopauze sa osvedčuje hormonálna terapia. Okrem nej patrí k základným odporúčaniam aj príjem vápnika (približne 1 000 mg denne) a vitamínu D. Nemusíte sa spoliehať len na mliečne výrobky, vyšší obsah vápnika nájdete aj v sóji, maku alebo keli. Vápnik aj vitamín D možno účinne dopĺňať tiež formou tabliet.

Pre slabé kosti, boľavé kĺby a chrbát je najlepším liekom pohyb a fyzická aktivita. Pohyb spúšťa v kostiach dôležitý kolobeh, pri ktorom sa zvyšuje prísun minerálnych látok, a dochádza k dôležitému udržiavaniu kostí. S tým súvisí aj nemenej významné posilňovanie svalov a kĺbov. V prípade rednutia kostí sa odporúča zaradiť aktivity, pri ktorých človek zapája vlastnú hmotnosť tela.

Skúste pravidelnú svižnejšiu chôdzu aspoň 30 minút denne – napríklad keď pôjdete pešo domov z práce. Vhodné je aj plávanie, pri ktorom sa pretiahnu všetky svaly v tele. Alternatívu predstavuje i domáce posilňovanie, napríklad panvy, sedacích svalov alebo chrbtice. A nezabudnite si včas dať vyšetriť hustotu svojich kostí.

Generálny partner projektu

aspen-logo-slovakia